Möjligheternas plats

Jag vandrar runt i ett rum. En plats som är fylld av berättelser, kunskap, sagor och information. Jag ser möjligheterna för lärande, upptäckarlust och fantasiresor. Skattkistor att ösa ur. En mötesplats för så många olika saker och syften och med möjligheter till det som du själv vill lära och när du är mogen för det. Hur göra denna plats mer angelägen och ännu viktigare. Hur stärka varumärket och bemöta besökarna med en stor respekt?

Jag talar naturligtvis om potentialen och möjligheterna med ett skolbibliotek!

Jag läser Per Falks senaste blogginlägg och framförallt hans kommentar om att biblioteken borde återerövra sin position som en plats för lärande över gränserna och han skriver ”En skapande ungdomsgård sammanflätad med ett bibliotek kanske inte är en dum  idé? http://pellepedagog.blogspot.com/2010/06/borde-vi-infora-laxhjalp-pa-7-eleven.html

En stund senare läser jag Joakim Thornström blogginlägg om teachmeet, Framtidens lärande och studiebesöket på YBC som han liknar ”Ett inglasat bibliotek utan böcker” http://skolvaskan.skolbloggen.se/2010/05/26/kunskap-passion-kreativitet-nyfikenhet/ En sådan härlig beskrivning av YBC. Jag blir påmind om mitt eget besök på YBC och visst kan det liknas vid ett stort bibliotek, en skola full av lustfyllt lärande in i varje vrå och hörn av skolan.

På frågan om vad ett bibliotek/skolbibliotek är finns det många olika svar och lösningar på. Imorgon fortsätter jag arbetet med att stärka Skolbiblioteken Ekerö för elevernas möjligheter till ett individanpassat, lustfyllt och kreativt lärande!

Kommentera

