Frihet eller fritid?

 Jag vill tro att barns barndom och uppväxt är något som engagerar gemene man. Vi omges av föreställningar, tankar och åsikter om den goda barndomen. Vår egen uppväxt, mediers bilder av barndomen och allas våra gemensamma tankar och åsikter. Alla har vi ju varit barn. I dagens radiokrönika i DN refererar Clas Barkman till fredagens radioprogram ”Barnen” från i fredags.  Programmet handlade bl.a. om barns fritid och begränsade möjligheter att röra sig fritt i samhället.

 Som mamma så tänker jag dagligen på hur jag ska kunna ge mina barn en bra uppväxt och barndom. Till stor del kan jag påverka det men det är inte alltid så lätt. Ibland känns det ju viktigt att barnen ska få pröva på olika fritidsaktiviteter och få uppleva många olika saker och visst är det härligt att göra saker med barnen. När jag frågar mina barn om vad de vill göra så svarar de nästan alltid att de vill få göra lite som de själva vill. Idag sa min till exempel -mamma jag längtar till sommaren. Då ska jag springa ut på tomten barfota och plocka jordgubbar och så…

 Så på frågan om vad barn behöver är nog frihet, tid att leka, trygghet och kärlek långt mycket viktigare än en fritid fylld av aktiviteter. På svaret vad en bra barndom är och ska vara så finns det inga givna svar. Var och en har sin egen uppfattning och tiderna förändras men om ni skulle fråga mig så har jag nog ändå ett par svar….

Kommentera

