Twitteranalys

Nu har jag producerat 1000 tweets på twitter, dags för analys!  Jag har ju hyllat twitter i ett flertal inlägg och tycker fortfarande att det är ett forum som passar mig bra. Det intressanta har också varit att ta sig över olika trösklar, förstå hur det fungerar och vad de ska användas till.

I början så använde jag twitter nästan enbart för att puffa för blogginlägg och tips som jag hittade på nätet. Skrev en tweet per dag vilket saktade blev fler och fler varje dag. Efter 200 tweets började jag känna mig lite bekväm och jag började delta i diskussioner men med viss osäkerhet. Mellan 200-700 tweets var jag mycket aktiv på twitter. Spenderade mkt tid för att komma in i twitter, läste en del inlägg och artiklar om twitter och pratade med folk om twitter.

Vid 700 tweets kände jag mig etablerad på twitter, var inte längre nybörjare, såg fördelarna och vågade vara delaktig i diskussionerna. Mitt twittrande avtog i viss mån. Upptäckte lite svårigheter t.ex. hur lätt det är att det går för fort, tolka fel och att missförstånd uppstår. Lärde mig också att det går bra att vara ”twitterdetektiv” och  iaktta dialogerna.

Sammanfattningsvis så tror jag att det tar ett tag att komma in i twitter och det är inte kvantiteten som räknas i antal tweets utan kvalitén. Blir också mer och mer medveten om vilken oerhörd kompetens som finns på twitter. Känns stort och något att vara ödmjuk inför. Vid 1000 tweets känner jag att min twitterresa fortsätter. Att nätverka, prata med olika personer och få ta del av all spännande forskning, kunskap och erfarenheter via ett forum är magiskt. Jag ser min twitterresa som en läroprocess där övning, mod och reflexion behövs.

Nu ska jag läsa Pär Ströms bok om Sociala medier – gratis marknadsföring och opinionsbildning. Det ska bli intressant att se hur han tänker om twitter och andra sociala medier.

Kommentera

