Kerstin Thorvall- en kvinnlig förebild?

Via twitter får jag nyheten om att Kerstin Thorvall är död. Det ger mig insikter på flera plan. Jag inser att twitter blir allt viktigare för mig i mitt dagliga bevakande av nyheter och aktuella debatter. En hel del av det som jag tagit del av på twitter läser jag om i tidningarna dagen efter mm.

Den andra tanken som slår mig när jag hör att Kerstin gått bort är tankar kring vad hon betytt för mig. Hon har inte varit en författare eller person som direkt haft så stor betydelse för mig. När jag tänker lite extra kring detta så inser jag att hon indirekt ändå är en person som jag på avstånd gillat. För mig framstår hon som en person som vågat vara sig själv, gå sin egna vägar och stått upp för sig själv och sina behov. Dessutom var hennes självbiografiska roman där första delen heter ”När man skjuter arbetare” en mycket stor läsupplevelse för mig för ett par år sedan.

För ett tag sedan kom en inbjudan att skriva om en kvinnlig förebild http://findingada.com/ Sedan dess har jag velat skriva något men inte kommit mig för. Delvis på grund av att jag inte har någon stor kvinnlig förebild. Däremot finns en mängd kvinnor berömda och ickeberömda som betytt nycket för mig i livets olika skeenden (och även en hel del män) Gemensamt för dessa personer är i mångt och mycket egenskaper som att vara sig själv, stå upp för sina åsikter, våga tala om dem och att gå sin egen väg.

Tror att jag ska ta mig an att läsa lite fler böcker av Kerstin Thorvall så småningom.

3 thoughts on “Kerstin Thorvall- en kvinnlig förebild?

Kommentera

