Läsning & transliteracy

Jag roddar i mina tankar kring skolbibliotek, lärande, läsning och framtiden. Ju mer jag tänker, läser och försöker förstå desto svårare och mer komplext blir allt. Jag känner mig också som nybörjare och det finns så otroligt mycket att sätta sig in. De senaste dagarna har jag tänk mycket kring skönlitteraturens roll i ett skolbibliotek och delat med mig av mina tankar. Via kommentarerna till inläggen fick mitt tänk en puff vidare, tack!

Jag har också läst den intressanta artikeln Library 2.0: Enter the Teacher Librarian Enthusiast http://ow.ly/1qK0K Via artikeln och kommentarerna får jag ökad förståelse och kunskaper. Jag inser att det nyckelbegrepp som jag måste ta mig an är transliteracy. Egentligen är det inget nytt ord för mig men inte förrän idag har jag satt mig in i begreppet. I artikeln står det följande Changing Libraries Technology is changing the role of libraries–and the responsibilities of librarians–at schools internationally. Libraries are now expected to provide ”information literacy” and a ”24/7 digital workspace.” The 2009 School Library Journal Summit was called ”Librarians as Leaders of 21st Century Learning,” and experts in the field talk about the need to move from literacy to ”transliteracy,” the capability to read, write, and interact across a range of platforms, tools, and media.”

Den här sliden presenterades under hösten på många olika ställen. Eftersom den förklarar transliteracy på ett bra sätt publicerar jag den återigen: http://librarianbyday.net/2009/10/libraries-and-transliteracy-slideshow/ 

Jag börjar förstå att jag måste ändra mina synsätt, tankar och förståelse kring läsning radikalt men hoppas ändå på att berättandet och högläsningen har en framtid. Kanske har jag en romantisk bild av berättelser & skönlitterär läsning och dess betydelse men någonstans inom mig så tror jag att det ena inte behöver utesluta det andra. Jag ska också ta mig an och läsa någon av Maria Nikolajeva senare böcker om barnbokens byggklossar. Tack Henrik Wideus för tipset!

Kommentera

