Att vara online

För mer än ett år sedan tog jag på allvar kliven ut på webben. Jag gick från att vara en iakttagare till att bli en interagerare. Det började med facebook, aktiv omvärldsbevakning av bloggar etc. och där jag också började kommentera mer och mer, jag blev en bloggare själv, upptäckte twitter och sedan dess har det rullat på.

Ibland möter jag personer som inte är aktiv på webben men som är nyfikna och vill veta mer. Jag kan känna igen mig i deras farhågor och funderingar eftersom jag ställt dem själv men ju längre tid som går desto mer bleknar mina tveksamheter bort.

Att ha en identitet på webben, att vara närvarande, aktiv och synlig har betytt så oerhört mycket för mig både professionellt och privat. Jag har vidgat mina vyer, lärt mig otroligt mycket, fått många kontakter och varje dag gör jag oändliga resor via webben.

Självklart ställer jag mig ibland frågor om vad jag bör och inte bör göra. Särskilt kring ett par områden.

– Jag publicerar aldrig kort på mina barn.                                                                                                                                                                                                                 – Jag är sparsam med att vara privat däremot kan jag vara personlig.                                                                                                                                                            — Jag bollar mina tveksamheter och funderingar med andra för att höra hur det resonerar.                                                                                                                                                                                                                                                                      –  Jag brukar betona lite extra när jag personligen står för något och inte min arbetsgivare.                                                                                                                – –  Jag brukar fråga om lov när jag ska citera någon eller publicera kort på personer.

Till alla de som är tveksamma till att använda webbens alla möjligheter men ändå vill och är nyfikna så vill jag härmed uppmuntra alla er till att pröva på! Det finns inget att förlora utan en massa möjligheter, kunskaper och kontakter att få ta del.

Kristina Alexanderson har skrivit bra om tankar kring: Vem vill du vara online? Vem vill du vara offline? http://www.kristinaalexanderson.se/?p=2329

2 thoughts on “Att vara online

  1. Ping: Kristina Alexandersons blogg » Ett inlägg som fick mig att le

Kommentera

