Vilken roll har skönlitteratur i ett skolbibliotek?

Följande funderingar har jag tänkt på en hel del den senaste tiden: Har skönlitteratur någon roll på ett skolbibliotek. Är det viktigt att vara länsinspiratörer och hur förhåller sig skolbibliotek till det vidgade textbegreppet.

Det finns ju inte ett svar på frågorna och inte heller några rätta svar men jag tycker att det är intressant att belysa mina funderingar.

 På utmärkta skolbiblistan kommer det ofta litteraturfrågor. Tillsammans tipsar och delger skolbibliotekarier varandra och jag tänker ofta att det finns en enorm kompetens om barn- och ungdomslitteratur bland oss. Som jag tidigare skrivit om så tycker jag att det här är en viktig uppgift för oss och särskilt att stimulera de yngre till läsning. Det som jag funderar över och önskar se förändringar kring är vilka metoder och former som vi använder dels för att inspirera men också reflektera kring de lästa. Det finns så många olika bra webbverktyg för detta och som jag tror kan locka och motivera eleverna med. I ett annat blogginlägg ska jag skriva mer om det.

 I dagens nr av Svenska Dagbladet finns två artiklar som knyter an till skönlitteraturen och bibliotek. Annina Rabe uppmuntrar oss att rota i bibliotekens magasin för att inte glömma bort den äldre litteraturen som är väl värd att läsas än idag. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/ga-ner-och-rota-i-magasinen_4517613.svd

 Stefan Eklund skriver i artikeln ”Vi måste rädda den översatta litteraturen” http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/vi-maste-radda-den-oversatta-litteraturen_4518319.svd ”skolbiblioteken behöver till exempel värderas högre. Där kan engagerande bibliotekarier väcka ungdomars intresse för översatt kvalitetslitteratur”

 Jag tänker att det finns behov och önskemål om att skolbibliotekarier skall uppmuntra till skönlitterär läsning! Vi som jobbar på bibliotek har kunskaper om såväl äldre som nyutkommen barn och ungdomslitteratur. Vi reflekterar kring kvalité kontra klassiker osv. Och detta är en ovärderlig kompetens!

 Jag funderar också en del kring det vidgade textbegreppet. Hur bemöter skolbiblioteken detta? Med vidgat textbegrepp menar jag olika slag av texter, skrift, bildbaserade, avlyssning, film och video etc. Jag tror att vi bli mycket bättre på att vägleda såväl elever som pedagoger kring detta. Hitta texter av olika slag som kan diskuteras och ventileras. Vi bör också fundera över Vilka texter som kommer att finnas i framtiden och vilka läsare kommer vi att fostra?

Min slutsats blir att skolbiblioteken har en viktig roll för att uppmuntra till skönlitteratur läsning. Genom att använda olika IT-verktyg kan vi vidga våra sätt att inspirera och motivera eleverna till läsning och reflexion. Vi bör bli bättre på att tänka i termer av vidgat textbegrepp och ännu mer visa på den skönlitterära betydelsen för identitetsskapande, lärande och vidgade perspektiv. Men ett skolbibliotek har mångt fler viktiga roller och framtiden bjuder på många utmaningar. Det är nog ännu viktigare att ta tag i!

Kommentera

