Bibliotekens identiter

Idag hade jag möjlighet att läsa Dagens kulturdel av SvD vilket jag gjorde med stor behållning. I flera artiklar ventileras bibliotek på olika sätt. Artikeln ”Kaffe eller Kafka” handlar om folkbibliotekens identitetskriser. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/kaffe-eller-kafka_4514555.svd

Jag tycker att artikelförfattaren lyckas fånga folkbibliotekens utmaningar, förhållningssätt och framtid på ett hyggligt sätt. Det som jag också kan konstatera är att gemene man i mångt och mycket vill ha kvar sina traditionella bibliotek med tysta läsrum och lån av medier. Samtidigt finns det utrymme för förnyelse och nytänkande. Jag tror att detsamma gäller för skolbiblioteken. Vi har en bra kärna som vi kan bygga ut, bygga på och tänka nytt kring. Jag tänker ju ständigt kring skolbibliotekens identiter och det här fick igång mina tankar ännu mer, återkommer för jag tror att en stark identitet och varumärke är viktigt för ett bibliotek.

Kommentera

