Mer om twitter

Som en del förstått så gillar jag twitter mer och mer. Jag försöker inspirera och motivera fler till att upptäcka detta forum. Det är inte helt lätt men jag har en vision om att de omkring mig ska få se twitter och höra lite om fördelarna. Därför blev jag så glad när jag hittade Evas blogg där hon berättar om hennes twitterresa http://evassvammel.se/?p=942 Jag känner igen mig i Evas berättelse om att upptäcka twitter.

För mig är ju twitter verkligen ett verktyg i vardagen. På många olika sätt ser jag nyttan med att finnas där. Dels för att få input, synliggöra mig och mina verksamheter, nätverka och samverka. Peter Alsbjer skriver på sin blogg om fyra kompetenser för den multidisplinäre biblioteksmedarbetaren http://peterals.wordpress.com/2010/03/17/fyra-kompetenser-for-den-multidiciplinare-medarbetaren/ Hans slutsats är:

”bibliotekarierna borde ta för sig med sin kompetens i andra områden ärn enbart på biblioteken. Biblioteken borde ta in annan kompetens än den traditionella för att utvecklas.”

Jag tänker att på twitter får jag som bibliotekarie stor användning för mina kunskaper och min profession – mitt arbete som bibliotekarie flyttar ut på webben och där kan jag möta olika människor och mina kompetenser och förståelsen ökar för var dag som går.

Jag har i grunden en gedigen utbildning och arbetslivserfarenheter som jag använder mig av samtidigt som jag hela tiden lär om, lär nytt och utvecklas. Sven- Eric Liedman säger att ”Bildning handlar om att bevara frågvisheten”  http://ow.ly/1nuOT 

Så min slutsats är att det gäller att bredda sig, att biblioteken bjuder in fler kompetenser att driva verksamheterna och att livet är ett enda stort och härligt lärande! Via twitter finns mycket input!

One thought on “Mer om twitter

  1. Kul att du gillade mitt inlägg.

    Ja, jag gillar också twitter mer och mer.
    Det blir liksom bara roligare och roligare ju mer jag kvittrar.
    🙂

Kommentera

