Nyttan med twitter

Twitter är ett alldeles utmärkt forum för nätverkande av olika slag. Jag gillar de många möjligheterna att ha dialog med olika personer som har olika bakgrunder och arbeten men i mångt och mycket strävar efter samma mål i verksamheterna som mig själv. Igår var det därför en gyllene dag på twitter när jag via @perfal @henrikwideus mfl. kom att prata skolbibliotek 3.0. Efter en liten stund hade vi bestämt att ordna en workshop kring detta redan om två veckor! Jag la upp våra konversationer i en powerpoint för att illustrera hur twitter verkligen skapar möten, förståelse och är gränsöverskridare. I samma ppt ligger också ett annat exempel på samtal om källkritik som ägde rum för ett par veckor sedan. Jag tyckte det var mycket intressanta dialoger men saknade skolbiblioteksperspektiven. Så med detta inlägg vill jag härmed förkunna att twitter är lärorikt, spännande och ger mervärden på många olika sätt!

4 thoughts on “Nyttan med twitter

  1. Jag blir så frustrerad! ”Överallt” kan jag läsa om nytan med Twitter, om hur bra det är för att hålla koll på vad som sägs inom mina olika intresseområden både privata och jobbrelaterade. Men jag förstår det inte! Är jag trög? Jag VILL förstå!! Jag vill se nyttan med Twitter, på samma sätt som jag tidigare upptäckt RSS (halleluja!!), Facebook och ningar. Men jag gör det inte.

    För mig blir Twitter en konstig ström av lösryckta meningar. Är jag inte tillräckligt aktiv? Eller är det det som är problemet – att jag tror att jag måste vara mera aktiv än jag är? Eller är det något fundamentalt som jag inte begriper?

    Tusan också! Jag vill upptäcka Twitter-nyttan – HJÄLP MIG!!!! 🙂

  2. Hej Tina och tack för din kommentar. Jag känner din frustraion och jag förstår den. Jag tycker att twitter har höga trösklar för att dels förstå twitter och för att sen en ev. nytta. Det tog mig många hundra tweets innan jag hade koll. Jag tänker att alla kanske inte behöver älska twitter, olika sät att kommunicera passar olika människor. Men om du vill upptäcka twitter så ge det lite tid!

Kommentera

