Vikten av fikapauser

Jag gillar att dricka kaffe och särskilt de första kopparna på dagen. Klarar mig faktiskt inte utan dem (jag har dock inte försökt tillräckligt mycket att avstå)

Jag tycker om att ha fikapauser på jobbet. Dricka kaffe med kollegorna, ventilera stort som smått. Lära mig saker, få reda på saker och kläcka nya idéer. För flera år sedan läste jag en forskning gjord av N. Dixon som handlar om var det informella lärandet sker på en arbetsplats. Hon pekar på vikten av att ha gemensamma utrymmen, bestämda fikatider och många möjligheter till spontana möten eftersom de är så viktiga för en arbetsplats utveckling. Så jag njuter av kaffe, av kollegorna och samtalen och tänker att det har en viktig betydelse på olika sätt och olika plan.

Läs Nancy Dixons artikel The hallways of learning här: http://www.commonknowledge.org/userimages/article_the_hallways_of_learning.pdf Och Nancy Dixons blogg http://www.nancydixonblog.com/

Kommentera

