Konsten att bli förstådd

Idag har jag inte hunnit vara aktiv på twitter men de få stunderna då jag kikade in hittade jag så mycket intressant. Det började med ett blogginlägg av YBC:s skolledare Hans Rehnman: http://youngbusinesscreatives.wordpress.com/2010/02/23/nystart-av-bloggen-med-richard-gerver/ I inlägget skriver han om R. Gerver som enligt Hans är en ”kraftfull och karismatisk skolvisionär som inte bara TALAR om att skolor måste förändras och som inte bara SÄGER att det är dags att tänka om, utan som också har GJORT något, som har en konkret, framgångsrik verksamhet att visa upp” Richards budskap är:

Den skola som vi ser på allt för många håll är helt enkelt en plats som saknar relevans för allt för många barn och ungdomar. Och dessutom förbereder den inte heller eleverna för framtiden på ett särskilt bra sätt. – Därför måste skolan förändras.

Även Kristina Alexanderson skriver om R. Gerver i ett blogginlägg från ett seminarium anordnat av Computer Sweden. http://www.kristinaalexanderson.se/?p=1646

Som skolbibliotekarie är jag ju helt med på tankegångarna kring att skolan bör förändras och i de riktningarna som blir allt mer tydliga och kommer från allt fler håll. Del vill säga ökad datortillgång i skolan och allt vad det leder till. Det var därför med stort intresse som jag tog mig an Pers inlägg om ”Skolbibliotekarien och Internet” där han resonerar kring detta mm. Han börjar inlägget med att skriva: En pedagog i strikt mening är en lärare. En bibliotekarie i strikt mening är en bokexpert. Per förmedlar intressanta tankar men det stämmer inte med min bild av vad ett skolbibliotek är och ska vara: http://infontology.typepad.com/omsesid/2010/02/skolbibliotekarien-och-internet.html 

För mig finns det inget konstigt med den utvecklingen som skolan förhoppningsvis går emot och i en sådan skola är ett skolbibliotek en självklar plats. Huruvida vi är bokexpert, kallar oss skolbibliotekarier eller ngt annat är visserligen viktigt och särskilt för de som inte har kännedom om vad ett skolbibliotek skulle kunna vara men för mig är fokus på eleverna, deras lärande och framtid. Jag blev därför glad när det kom ett mail från Fredrik Ernerot som sammanfattar min vision av framtidens skola/skolbibliotek: 

Lärandet kommer med andra ord att ske på den plats som eleven själv önskar, likaså kommer lärande ske då eleven själv väljer att genomföra arbetet (modellen känns igen från gymnasie- och universitetsstudier av idag). Skolbiblioteken kommer därför att fungerar både som en verksamhet externt, utanför skolans väggar, där elevens behov finns, samt rent socialt, på särskilt belägen plats, då skolbiblioteken kommer att vara en socialt viktig mötesplats – För lust och lärande!”
 http://nyponforlag.e-mailing.se/17836/0/39e9a576-db55-4bdb-9c1f-a33f185b701d/Nyhetsbrev1/Intervju-med-Fredrik.html

Det är inte så lätt att alltid bli förstådd men jag tror att vi i grund och botten vill ungefär samma saker med framtidens skola/skolbibliotek!

4 thoughts on “Konsten att bli förstådd

  1. Hej Cecilia! Jag har lagt till en kommentar till mitt inlägg på ”Ömsesidig förståelse?”-bloggen som du refererar till ovan. Kanske det gör min intällning lite klarare.

Kommentera

