Twitteridentiter

Ett inlägg på twitter idag från @NoraGreta (=Anna-Stina Axelsson) fick igång mina tankar kring twitter.Tweeten löd: Är nyfiken av mig, ni bibliotek som twittrar nya titlar i katalogen, är det många som klickar på era länkar? Ngn som vet? Inlägget ledde till en diskussion kring detta mm. För mig slutade inte tankarna kring twitter där utan satte igång mina tankar kring vem jag företräder när jag twittrar. Vissa företag, organisationer, skolor och bibliotek mm. twittrar genom och åt dess arbetsgivare. Ibland blir det bra och ibland lite konstigt. För er som vill läsa mer om detta, hänvisar jag till Bibliobusters utmärkta inlägg kring detta (läs även kommentarerna!)  http://bibliobuster.wordpress.com/2010/02/01/twitterstrategier/#comment-1675

Nu ska jag komma till det som jag vill ha sagt. När jag twittrar som @cebris8 gör jag det i egenskap av alla de olika roller som jag har i min vardag, det innebär följande:

– Ibland är jag skolbibliotekarien som berättar om vad alla mina 300 fantastiska elever säger, gör och inte gör.

– Ofta är jag skolbibliotekssamordnaren Cecilia som söker kunskap, omvärldsbevakar, nätverkar och använder twitter som en stor brunn att ösa ur och själv fylla på.

– Då och då är jag styrelseledamot i skolbiblioteksföreningen öst på twitter. I sådana sammanhang puffar jag för vår blogg, aktiviteter och föreningen/föreningarna.

– Varje dag är jag kollega till biblioteksfolk, pedagoger och andra med samma intressen och verksamheter som mig själv.

Men mest av allt är jag jag en nyfiken, omvärldsbevakande människa med en fot i skolvärlden och en fot i bibliotekssektorn och som tycker att twitter är ett härligt cocktailparty att få ta del av. Och det är alltid möjligt att delta på partyt, dygnet runt!

4 thoughts on “Twitteridentiter

  1. Jag tycker att det egentligen är konstigt om man inte skulle kunna vara allt detta på en och samma gång. Vi människor har ju fler olika roller i våra liv och att totalt separera dem från varandra är ofta inte möjligt. Som du skriver Cecilia så kan man ju har flera roller även som professionsmänniska, privat/professionellt är inte den enda distinktionen.

    Den som lyckas få detta spekrum att framträda i kommunikationen med andra tror jag att lyckas bra i t ex sociala medier.

  2. Hej Cecilia! Absolut intressant att fundera över det här med identiteter. Något som jag har tänkt på är att många som kritiserar sociala medier för att det ”bara är babbel” tycker att det är bra att träffas ”på riktigt” för att man då får fler dimensioner i umgänget. För mig är just den här kombinationen, genom sociala medier och ”på riktigt”, när man både kan småprata om ditt och datt och kommunicera kring det professionella det mest givande. Jag tror att vi lyssnar mer på de människor vi skapat relationer till. Vet jag något om en persons liv och intressen blir den personen intressantare att lyssna till och det blir dessutom enklare att samarbeta. Jag har en del kollegor ute i landet som jag bara träffar några gånger om året afk men eftersom flera av oss har kontakt på Twitter och Facebook blir mötena smidigare och mer avspända en de skulle varit annars. Och, jag gillar din twitterstyle 🙂

    • Tack för era intressanta och tänkvärda tankar om twitteridentiter. Det är kanske egentligen självklara saker jag funderar över men som alltid lär jag mig mycket genom att blogga och reflektera.

      Kul med feedback!

Kommentera

