Jag trodde att jag jagade framtidens skolbibliotek, jag hade fel!

För ett år sedan bestämde jag mig för att tänka, bevaka och reflektera kring framtidens skolbibliotek. Jag gav mig ut på en resa utan ändhållplats men med vissa mål om vad jag ville få reda på. Jag har haft ett fantastiskt år. Jag har nätverkat, samverkat, omvärldsbevakat, lärt mig en otroliga massa saker och fått många insikter. På kuppen har jag också blivit bekant med en massa spännande, intressanta och inte minst trevliga människor. Jag trodde att jag jagade framtidens skolbibliotek, jag hade fel! Ett skolbibliotek är en del av en skola och det finns mer eller mindre bra skolor och mer eller mindre bra skolbibliotek. Om vi inte ser till helheten blir inte heller slutresultaten bra!

Under året har jag nått många insikter om vilka faktorer jag tror är ett vinnande koncept i en skola där fokus är eleverna, lusten att lära, ta ansvar för sitt eget lärande och en skola med stor kreativitetet och glädje. Ett skolbibliotek/skolbibliotekarien kan verkligen bidra till allt detta! Ville bara förmedla att jag hädanefter inte jagar framtidens skolbibliotek utan något mycket större, svårare men ändå så självklart.

4 thoughts on “Jag trodde att jag jagade framtidens skolbibliotek, jag hade fel!

  1. Tack för respons. Jag jagar gärna tillsammans och framtiden ja, den pågår nu, nu nu….

    Tack också för att just ni de senaste året gett input, feedback och ibland välbehövligt motstånd!

Kommentera

