Det ultimata skolbiblioteket

Ett blogginlägg om källkritik på utmärkta Kristina Alexandersons blogg www.kristinaalexanderson.se/?p=1423 fick mig att vilja skriva om det ultimata skolbiblioteket. Hon avslutar inlägget med följande mening ”Läraren och skolbibliotekarien arbetar tillsammans och tränar eleverna söka, värdera och tolka information, att samarbeta och att utveckla sin förståelse av problemställningar och frågor” Jag tänker att det självklart är visionen om hur det bör se ut när det gäller källkritik mm. Jag kände att det var dags att skriva om det ultimata skolbiblioteket i den ultimata skolan och där jag lyfter fram alla aspekter av ett skolbibliotek. I ett annat inlägg kan jag skildra mina tankar om vägen till dit. Hur ser ert drömskolbibliotek ut?

Min vision om det ultimata skolbiblioteket

 – Ett skolbibliotek är en pedagogisk funktion i skolan. Funktionen är viktigare än lokalen.

 – Skolbiblioteket är bemannat och tillgängligt av kompetent personal helst dygnet runt : ) men åtminstone alla skolvardagar. De administrativa uppgifterna för skolbibliotekarien är minimala.

 – Samverkan mellan skolbibliotekarien och pedagogerna är mycket nära och varandras kompetenser tas tillvaro. Det finns en samstämmighet över vilka mål som ska uppnås och av vem. Profession etc. är inte viktigt, elevens lärande är det står i centrum.

 – Skolbiblioteket är involverade och integrerade i strävan att eleverna ska få med sig källkritiska, upphovsrättsliga och informationsfärdiga perspektiv i alla ämnen.

– Skolbibliotekarien/skolbiblioteket erbjuder en miljö för eleverna att skapa och producera kunskap, information och arbeten.

– Skönlitteratur i olika format finns att låna och skolbibliotekarien inspirerar eleverna till läsning och reflexion kring läst litteratur i olika format.

 – Skolbiblioteket är en mötesplats för tankar, idéer och åsikter över generationsgränser, etniciteter och kön.

– Skolbiblioteket är interaktivt och inbjuder till stor delaktighet.

– Skolbiblioteket har de senaste digitala verktygen och teknik som efterfrågas och används.

 – Skolbiblioteket är en kulturell arena med möjligheter till eget skapande och att få ta del av kulturella upplevelser i olika former.

– Ett skolbibliotek finns också som ett virtuellt skolbibliotek, tillgängligt dygnet runt. Som det här t.ex. http://springfieldlibrary.wikispaces.com/

”The library is an arena of possibility, opening both a window into the soul and a door onto the world.” Rita Dove, US Poet Laureate 1993-1995

Tack, Kristina Alexanderson! 

P.S Det som jag skriver i detta inlägg står jag personligen bakom och därmed inte min arbetsgivare.

3 thoughts on “Det ultimata skolbiblioteket

  1. Superbra vision! Borde användas i skolbibliotekets utvecklingsplan. Kanske kan jag ”sno” några formuleringar? Gör man om det till mål kanske det så småningom blir en sanning… 🙂

    /Ida N,
    Sundsvalls gymnasiums bibliotek

  2. Roligt med feedback och självklart får du sno visionen. Tror som du att vi i viss mån kan uppnå en del genom att prata i dem termerna dit vi vill för framtiden är nu!

Kommentera

