Lärandets mirakel

Min underbara lilla/stora sexåring ljudar fram ord för ord ur boken ”Nya skridskor” Jag hejar på och tänker att detta är mirakel som sker. En stund senare när jag lagat mat och diskat kommer min son in i köket och säger  -mamma, jag har gjort en bok. En bok säger jag, spännande om vad? Det handlar om en pojke som ska gå till frisören och klippa sig och på vägen möter han en gubbe. Martins text och bilder från sagan                                                                                                                                                                                     Samma kväll när det verkligen är läggdags för länge sedan kommer dagens alla funderingar från min sexåring i rask takt. Hur stor är en stjärna? Vad händer om man skulle bli av med tungan, kan man liksom sätta in en plasttunga i munnen? Hur bildas istappar och  mamma berätta om när du var barn. Min son vill skriva, läsa, fantisera och få reda på saker och ting. Jag tänker att jag upplever lärandets mirakel en vanlig vardag.

Och så bra det är att jag har nära till att låna böcker på bibblan om stjärnor, kroppen, vatten och allt annat som jag inte har svar på men som vi tillsammans kan ta reda på.

2 thoughts on “Lärandets mirakel

  1. Åh, vad trevligt att du har startat en ”privat” blogg också. Den ska jag följa med nöje 🙂 Och att få uppleva lärandets mirakel en vanlig vardag är underbart, eller hur! Som när jag var på semester med sönerna och den äldsta slukade bok efter bok om stormaktstiden och sen nästa dag satt med stora ögon i bussen och tittade ut över Lanzarotes annorlunda vulkanmiljö… Livet är lärande!
    /Johanna

Kommentera

