Om läsningens betydelse för mig

Varje dag funderar jag över vad läsning betyder för mig, för mina elever, mina egna barn och andra människor. Ganska ofta får jag ta del av andras läsupplevelser. Det är magiska stunder tycker jag.  Att få ta del av en bok, dess berättelse, personer och känsla är en sinnlig upplevelse. De ger mig ger lyckokänslor. Jag brukar tacka vattkopper för att jag blev bokslukerska. Det var nämligen så att jag var svårt sjuk i vattkopper när jag var 9 år. Under de veckor då jag var sängliggande så  läste jag mycket. Jag grät mig igenom bröderna Lejonhjärta, fick härliga läsupplevelser genom Millans märkvärdiga mormor och Madicken och Junibackens Pims osv.

 Några av de böcker som jag läste under mn barndom och fortfarande minns.

Innan dess hade dock min mamma gett mig förutsättningarna för att träda in i böckernas väg genom högläsning. Det var härligt att få skapa mina egna bilder i huvudet och särskilt minns jag när hon läste alla böcker i serien som börjar med Mina drömmar stad av P.A Fogelström. Den otroligt levande beskrivningen av staden, människorna, lukterna och livet ligger mig fortfarande varmt om hjärtat. En annan bok som jag gillade och läste ett flertal gånger under mina ungdomsår är Tur i oturen av Esther Ringnér Lundgren.

Jag tänker på alla de argument som finns för läsningens betydelse och försöker översätta dem till mig själv. Har jag genom alla läsning fått ett rikare språk, en större referensram, högre betyg osv.? Visst kan jag medge att läsningen berikat (och berikar mig) mig på olika sätt men framförallt jag blir lycklig av att sjunka in i andra världar, känslor och verkligheter. Att läsa gör mig hel!

2 thoughts on “Om läsningens betydelse för mig

  1. Hej, jag klickade mig vidare till dig via Boktips och tycker det är intressant att läsa om litteraturens betydelse för dig som barn. Jag var själv en storläsare som barn och ung och som nybliven pensionär har jag nu tid att fundera över vilka böcker jag älskade som mest. Det var förstås alla kända böcker som till exempel Lindgrens, men jag är mest intresserad av numera bortglömda titlar. Tyvärr lånade jag förstås det mesta på ” bibblan” så jag har inte så många exemplar kvar. / Eva Töllborg

Kommentera

