Jullovsläsning

I mitt arbete som skolbibliotekarie läser jag mycket barn och ungdomsböcker under terminerna. Loven vill jag därför ägna åt vuxenböcker. Jag fick höra talas om boken Revolutionary Road av Richard Yates (1926-1992) och blev nyfiken. Vanligtvis läser jag snabbt, skummar och fuskar en hel del. Revolutionary Road krävde dock långsam, noggrann och eftertänksam läsning. Jag gillade det och handligen i boken berörde mig. I wikipedia går det att läsa följande om bokens handling

” I Connecticut under mitten av 50-talet lever April och Frank Wheeler, ett ungt, framgångsrikt par som bor med sina barn i en förort. Men under den polerade och självsäkra ytan bubblar frustrationen hos dem båda. Övertygade om att de vill ha ut mer av livet än sina medelmåttiga grannar, bestämmer paret sig för att flytta till Frankrike, där de hoppas få utlopp för sina mer konstnärliga sidor.”

Jag tyckte om att få läsa om relationerna, kommunikationen mellan paren och vardagens repetivitet. I de små händelserna sker det nämligen mycket, under ytan. Boken lämnar kvar många avtryck hos mig. Nu återstår att se om jag även kommer att se filmen http://www.revolutionaryroadmovie.com/intl/se/

Kommentera

