Klart ledarskap!

En av de böcker som jag läst och påverkat mig mest är Klart ledarskap av G. Bushe. I boken presenteras modeller och tankegångar kring hur man kan få ett klart ledarskap och en medveten kommunikation. För mig personligen var det omvälvande att läsa och få insikter i allt som försiggår på en arbetsplats och i andra sammanhang. Och att så mycket tid och energi går åt till alla sörjiga relationer som uppstår. Enligt Bushe uppstår sörjiga relationer när människor inte talar utifrån sig själva, eller lindar in budskapen så att de blir otydliga. Ett enkelt exempel på detta är skillnaden mellan att tala utifrån ”jag” eller använda sig av ”man” ”Jag vill gärna göra den uppgiften” jämfört med ”man vill gärna göra den uppgiften”

En annan nyckel till framgångsrik kommunikation är konsten att lyssna. Enligt Bushe så kan man lyssna på tre olika nivåer och han ger handfasta tips på hur alla kan träna sin förmåga att lyssna på olika nivåer. Den metod som Bushe förespråkar är att använda sig av lärande samtal och där är lyssnandet en central del men även att vara ett beskrivande själv, ett medvetande själv, ett nyfiket själv och ett uppskattande själv. Lärande samtal kan alla ha i olika situationer, dialoger och tillfällen. Jag tycker att den här boken innehåller så många kloka ord och tankar. Att tillämpa metoderna är inte helt lätt men jag försöker i vissa sammanhang tänka i de banorna som han förespråkar. Trots att det snart är två år sedan jag läste boken så tänker jag ofta på den.

Kommunikation är verkligen en väsentlig del i våra liv!


Kommentera

